Sygnały ostrzegawcze w rozwoju Dziecka

Projekt “Kompleksowa diagnoza i wsparcie dla Dzieci bez orzeczonej niepełnosprawności” jest współfinansowany ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego.

Przedstawione treści wyrażają poglądy realizatora projektu i nie muszą odzwierciedlać oficjalnego stanowiska Samorządu Województwa Wielkopolskiego.

Logo Wielkopolski oraz Logo Samorządu Województwa Wielkopolskiego

 

Symptomy trudności z przetwarzaniem słuchowym:

  • trudności z lokalizacją źródła dźwięku,
  • trudności z różnicowaniem dźwięków, w tym dźwięków mowy,
  • trudności z rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych,
  • trudności z rozumieniem mowy zniekształconej, szybkiej,
  • częste prośby o powtórzenie poleceń,
  • trudności z rozumieniem dłuższych lub złożonych poleceń ustnych,
  • dźwięki z otoczenia łatwo odwracają jego uwagę,
  • przy prawidłowej inteligencji, ma trudności w uczeniu się (problemy z nauką czytania, pisania, z nauką języków obcych),
  • często „wyłącza się”, myślami jest gdzie indziej, sprawia wrażenie nieobecnego,
  • trudności z rozumieniem mowy w obecności sygnału zagłuszającego (rozumienie mowy w hałasie).

Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego APD to jedna z przyczyn trudności w uczeniu się dzieci.

Jeśli Twoje Dziecko posiada chociaż jedną z wskazanych trudności warto zbadać jego przetwarzanie słuchowe!

Stymulatory MFS

Stymulatory MFS stosuje się w szczególności u dzieci i osób dorosłych u których występuje:

  • oddychanie przez usta,
  • chrapanie,
  • zgrzytanie zębami/bruksizm,
  • zaciskanie zębów,
  • nieprawidłowy typ połykania,
  • obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe w obrębie jamy ustnej,
  • bezdech senny,
  • zgryz otwarty i głęboki,
  • wady zgryzu.

Stymulator zostaje dobrany (jego typ oraz rozmiar) po przeprowadzeniu wnikliwej diagnozy przez terapeutę MFS.

Jeśli Twoje Dziecko posiada chociaż jedną z wskazanych trudności warto skonsultować je z Terapeutą MFS.

Symptomy trudności w rozwoju ruchowym:

  • siad w literę W,
  • asymetryczny siad (zawsze na jedną stronę),
  • chodzenie na palcach,
  • trudności z opanowywaniem nowych umiejętności ruchowych,
  • trudności w koordynacji,
  • trudności z małą motoryką oraz umiejętnościami z zakresu grafomotoryki,
  • „garbienie” się podczas siadu,
  • trudności z równowagą,
  • koślawienie stóp lub kolan w pozycji stojącej.

Jeśli Twoje Dziecko posiada chociaż jedną z wskazanych trudności warto skonsultować je z Fizjoterapeutą.

Symptomy trudności w rozwoju mowy:

  • brak mowy,
  • opóźniony rozwój mowy,
  • mniejszy zasób słów,
  • trudności w komunikacji,
  • trudności w jedzeniu/ pobieraniu pokarmu,
  • obniżone napięcie w obrębie mięśni twarzy,
  • trudności artykulacyjne.

Jeśli Twoje Dziecko posiada chociaż jedną z wskazanych trudności warto skonsultować je z Neurologopedą.

Trudności w rozwoju dziecka, którym warto się przyjrzeć:

  • trudności z koncentracją,
  • brak reakcji na komunikaty,
  • trudności z reagowaniem na imię,
  • trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami,
  • trudności z organizacją zabawy.

Zachowania dziecka w przedszkolu, którym warto się przyjrzeć:

  • trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami,
  • przedłużający się okres adaptacji,
  • dziecko nie mówi w przedszkolu, mimo prawidłowego rozwoju mowy,
  • trudności ze zgłaszaniem swoich potrzeb,
  • osłabiona reakcja na ból (np. po przewróceniu się – brak płaczu),
  • trudności z organizacją zabawy,
  • brak eksploracji podczas swobodnej zabawy,
  • bawienie się zawsze tym samym w taki sam sposób,
  • nadmierne przywiązanie do jednej z osób.

Informacje o diagnozach

Diagnoza przetwarzania słuchowego Neuroflow®

Trening słuchowy Neuroflow® jest aktywną formą treningu. Wymaga od dziecka skupienia uwagi, tak aby jak najlepiej odpowiadało na stawiane przed nim zadania. Stopień trudności zadań jest dostosowywany do możliwości dziecka i zmienia się w sposób adaptacyjny, co oznacza, że gdy dziecko odpowiada prawidłowo, system utrudnia mu zadanie, a gdy odpowiada nieprawidłowo – ułatwia.

Diagnoza neurologopedyczna MFS

Co to jest system MFS?

Jest to zestaw silikonowych stymulatorów służących do reedukacji najważniejszych funkcji motorycznych jamy ustnej takich jak:

  • oddychanie,
  • połykanie,
  • obniżone lub wzmożone napięcie mięśni.

Stymulatory MFS służą jako podstawa programu rehabilitacji w zakresie efektywności funkcji motorycznych jamy ustnej, w zaburzeniach mięśniowych oraz w rehabilitacji zdrowia górnych dróg oddechowych zarówno u Dzieci jak i dorosłych.

Zaprogramowana stymuloterapia wynika z oceny funkcji motorycznych jamy ustnej w oparciu o obiektywny pomiar:

  • wielkości zwężenia nozdrzy,
  • stopnia przerostu tkanki adenoidalnej i migdałków podniebiennych,
  • ruchomości języka,
  • wzorców połykania.

Stymulator zostaje dobrany (jego typ oraz rozmiar) po przeprowadzeniu wnikliwej diagnozy przez terapeutę.

Komputerowe badanie stóp

Indywidualne wkładki ortopedyczne produkowane są na podstawie kompleksowego badania stóp.
Wskazania:

  • profilaktyka oraz poprawa komfortu chodzenia,
  • wspieranie profilaktyki wad stóp,
  • wspieranie w procesie rehabilitacji wad stóp.

Kompleksowe badanie stóp składa się m.in. z:

  • badania na podoskopie – badanie podoskopowe to tradycyjna metoda badania stóp. Podoskop pozwala na obserwację części podeszwowej stopy podczas stania, wykonywanie testów funkcjonalnych, pomiarów antropometrycznych metodą tradycyjną, obserwacji postawy podczas manualnej korekcji.
  • komputerowej diagnostyki stóp z użyciem pedobarografu – badanie z użyciem pedobarografu pozwala na ocenę stóp podczas stania, badanie równowagi oraz ocenę poszczególnych faz chodu. To nowoczesne i niezwykle ważne badanie, które pozwala m.in. na ocenę m.in.: sklepienia stopy, wyznaczenie krzywej przetaczania (ocena propulsji stopy), diagnozę wad i deformacji stóp, wyznaczenie kątów odwiedzenia/przywiedzenia stóp, ustawienia palców, proporcji stopy.
  • odbicia stopy na plantokonturografie – to tradycyjne urządzenie które pozwala na odbicie w kalce stopy, odczyt graficzny nacisku poszczególnych obszarów stopy, a w konsekwencji manualne wykonanie pomiarów, wyznaczenie wskaźników obowiązujących w medycynie.

Na podstawie kompleksowego badania stóp fizjoterapeuta ocenia konieczność wykonania wkładek oraz je projektuje.

KORP – kwestionariusz rozwoju psychoruchowego

Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego KORP są standaryzowanym i normalizowanym narzędziem diagnostycznym o charakterze inwentarza rozwojowego, które pozwala w prosty i przejrzysty sposób dokonać diagnozy rozwoju dziecka oceniając wszystkie ważne sfery i aspekty rozwoju (sferę ruchową, motorykę precyzyjną i lateralizację, spostrzeganie i koordynację wzrokowo-ruchową, komunikowanie się i mowę, sferę emocjonalno-społeczną, funkcje behawioralne oraz wiedzę i umiejętności uczenia się).

Za pomocą testu można ocenić etap rozwojowy, na którym znajduje się dziecko, określić sfery prawidłowego i słabszego rozwoju, a także wykryć opóźnienia, dysharmonie i nieprawidłowości w rozwoju.

Badanie lateralizacji

Badanie, które pozwala na ocenienie u Dziecka dominującego oka, ucha, ręki i nogi.

PEPR

Badanie, które pozwala na określenie aktualnego wieku rozwoju dziecka oraz tzw. sfery najbliższego rozwoju, która prezentuje możliwości nauki w najbliższym czasie.

Diagnoza nawyków żywieniowych

Diagnoza przeprowadzona przez dietetyka, analiza nawyków żywieniowych, ułożenie planu żywieniowego, przekazanie podstawowych zaleceń.

KOSF

Karty oceny słuchu fonemowego.

Diagnoza eeg- biofeedback

Pozwala na ocenę zdolności do koncentracji, odzwierciedla reakcję na stres, emocje, poziom aktywacji mózgu.

 

„Przedstawione treści wyrażają poglądy realizatora projektu i nie muszą odzwierciedlać oficjalnego stanowiska Samorządu Województwa Wielkopolskiego”

 

Broszura_informacyjna_Sygnaly_ostrzegawcze_w_rozwoju_dziecka