Projekt “Kompleksowa diagnoza i wsparcie dla Dzieci bez orzeczonej niepełnosprawności” jest współfinansowany ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego.
Przedstawione treści wyrażają poglądy realizatora projektu i nie muszą odzwierciedlać oficjalnego stanowiska Samorządu Województwa Wielkopolskiego.
Symptomy trudności z przetwarzaniem słuchowym:
- trudności z lokalizacją źródła dźwięku,
- trudności z różnicowaniem dźwięków, w tym dźwięków mowy,
- trudności z rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych,
- trudności z rozumieniem mowy zniekształconej, szybkiej,
- częste prośby o powtórzenie poleceń,
- trudności z rozumieniem dłuższych lub złożonych poleceń ustnych,
- dźwięki z otoczenia łatwo odwracają jego uwagę,
- przy prawidłowej inteligencji, ma trudności w uczeniu się (problemy z nauką czytania, pisania, z nauką języków obcych),
- często „wyłącza się”, myślami jest gdzie indziej, sprawia wrażenie nieobecnego,
- trudności z rozumieniem mowy w obecności sygnału zagłuszającego (rozumienie mowy w hałasie).
Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego APD to jedna z przyczyn trudności w uczeniu się dzieci.
Jeśli Twoje Dziecko posiada chociaż jedną z wskazanych trudności warto zbadać jego przetwarzanie słuchowe!
Stymulatory MFS
Stymulatory MFS stosuje się w szczególności u dzieci i osób dorosłych u których występuje:
- oddychanie przez usta,
- chrapanie,
- zgrzytanie zębami/bruksizm,
- zaciskanie zębów,
- nieprawidłowy typ połykania,
- obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe w obrębie jamy ustnej,
- bezdech senny,
- zgryz otwarty i głęboki,
- wady zgryzu.
Stymulator zostaje dobrany (jego typ oraz rozmiar) po przeprowadzeniu wnikliwej diagnozy przez terapeutę MFS.
Jeśli Twoje Dziecko posiada chociaż jedną z wskazanych trudności warto skonsultować je z Terapeutą MFS.
Symptomy trudności w rozwoju ruchowym:
- siad w literę W,
- asymetryczny siad (zawsze na jedną stronę),
- chodzenie na palcach,
- trudności z opanowywaniem nowych umiejętności ruchowych,
- trudności w koordynacji,
- trudności z małą motoryką oraz umiejętnościami z zakresu grafomotoryki,
- „garbienie” się podczas siadu,
- trudności z równowagą,
- koślawienie stóp lub kolan w pozycji stojącej.
Jeśli Twoje Dziecko posiada chociaż jedną z wskazanych trudności warto skonsultować je z Fizjoterapeutą.
Symptomy trudności w rozwoju mowy:
- brak mowy,
- opóźniony rozwój mowy,
- mniejszy zasób słów,
- trudności w komunikacji,
- trudności w jedzeniu/ pobieraniu pokarmu,
- obniżone napięcie w obrębie mięśni twarzy,
- trudności artykulacyjne.
Jeśli Twoje Dziecko posiada chociaż jedną z wskazanych trudności warto skonsultować je z Neurologopedą.
Trudności w rozwoju dziecka, którym warto się przyjrzeć:
- trudności z koncentracją,
- brak reakcji na komunikaty,
- trudności z reagowaniem na imię,
- trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami,
- trudności z organizacją zabawy.
Zachowania dziecka w przedszkolu, którym warto się przyjrzeć:
- trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami,
- przedłużający się okres adaptacji,
- dziecko nie mówi w przedszkolu, mimo prawidłowego rozwoju mowy,
- trudności ze zgłaszaniem swoich potrzeb,
- osłabiona reakcja na ból (np. po przewróceniu się – brak płaczu),
- trudności z organizacją zabawy,
- brak eksploracji podczas swobodnej zabawy,
- bawienie się zawsze tym samym w taki sam sposób,
- nadmierne przywiązanie do jednej z osób.
Informacje o diagnozach
Diagnoza przetwarzania słuchowego Neuroflow®
Trening słuchowy Neuroflow® jest aktywną formą treningu. Wymaga od dziecka skupienia uwagi, tak aby jak najlepiej odpowiadało na stawiane przed nim zadania. Stopień trudności zadań jest dostosowywany do możliwości dziecka i zmienia się w sposób adaptacyjny, co oznacza, że gdy dziecko odpowiada prawidłowo, system utrudnia mu zadanie, a gdy odpowiada nieprawidłowo – ułatwia.
Diagnoza neurologopedyczna MFS
Co to jest system MFS?
Jest to zestaw silikonowych stymulatorów służących do reedukacji najważniejszych funkcji motorycznych jamy ustnej takich jak:
- oddychanie,
- połykanie,
- obniżone lub wzmożone napięcie mięśni.
Stymulatory MFS służą jako podstawa programu rehabilitacji w zakresie efektywności funkcji motorycznych jamy ustnej, w zaburzeniach mięśniowych oraz w rehabilitacji zdrowia górnych dróg oddechowych zarówno u Dzieci jak i dorosłych.
Zaprogramowana stymuloterapia wynika z oceny funkcji motorycznych jamy ustnej w oparciu o obiektywny pomiar:
- wielkości zwężenia nozdrzy,
- stopnia przerostu tkanki adenoidalnej i migdałków podniebiennych,
- ruchomości języka,
- wzorców połykania.
Stymulator zostaje dobrany (jego typ oraz rozmiar) po przeprowadzeniu wnikliwej diagnozy przez terapeutę.
Komputerowe badanie stóp
Indywidualne wkładki ortopedyczne produkowane są na podstawie kompleksowego badania stóp.
Wskazania:
- profilaktyka oraz poprawa komfortu chodzenia,
- wspieranie profilaktyki wad stóp,
- wspieranie w procesie rehabilitacji wad stóp.
Kompleksowe badanie stóp składa się m.in. z:
- badania na podoskopie – badanie podoskopowe to tradycyjna metoda badania stóp. Podoskop pozwala na obserwację części podeszwowej stopy podczas stania, wykonywanie testów funkcjonalnych, pomiarów antropometrycznych metodą tradycyjną, obserwacji postawy podczas manualnej korekcji.
- komputerowej diagnostyki stóp z użyciem pedobarografu – badanie z użyciem pedobarografu pozwala na ocenę stóp podczas stania, badanie równowagi oraz ocenę poszczególnych faz chodu. To nowoczesne i niezwykle ważne badanie, które pozwala m.in. na ocenę m.in.: sklepienia stopy, wyznaczenie krzywej przetaczania (ocena propulsji stopy), diagnozę wad i deformacji stóp, wyznaczenie kątów odwiedzenia/przywiedzenia stóp, ustawienia palców, proporcji stopy.
- odbicia stopy na plantokonturografie – to tradycyjne urządzenie które pozwala na odbicie w kalce stopy, odczyt graficzny nacisku poszczególnych obszarów stopy, a w konsekwencji manualne wykonanie pomiarów, wyznaczenie wskaźników obowiązujących w medycynie.
Na podstawie kompleksowego badania stóp fizjoterapeuta ocenia konieczność wykonania wkładek oraz je projektuje.
KORP – kwestionariusz rozwoju psychoruchowego
Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego KORP są standaryzowanym i normalizowanym narzędziem diagnostycznym o charakterze inwentarza rozwojowego, które pozwala w prosty i przejrzysty sposób dokonać diagnozy rozwoju dziecka oceniając wszystkie ważne sfery i aspekty rozwoju (sferę ruchową, motorykę precyzyjną i lateralizację, spostrzeganie i koordynację wzrokowo-ruchową, komunikowanie się i mowę, sferę emocjonalno-społeczną, funkcje behawioralne oraz wiedzę i umiejętności uczenia się).
Za pomocą testu można ocenić etap rozwojowy, na którym znajduje się dziecko, określić sfery prawidłowego i słabszego rozwoju, a także wykryć opóźnienia, dysharmonie i nieprawidłowości w rozwoju.
Badanie lateralizacji
Badanie, które pozwala na ocenienie u Dziecka dominującego oka, ucha, ręki i nogi.
PEPR
Badanie, które pozwala na określenie aktualnego wieku rozwoju dziecka oraz tzw. sfery najbliższego rozwoju, która prezentuje możliwości nauki w najbliższym czasie.
Diagnoza nawyków żywieniowych
Diagnoza przeprowadzona przez dietetyka, analiza nawyków żywieniowych, ułożenie planu żywieniowego, przekazanie podstawowych zaleceń.
KOSF
Karty oceny słuchu fonemowego.
Diagnoza eeg- biofeedback
Pozwala na ocenę zdolności do koncentracji, odzwierciedla reakcję na stres, emocje, poziom aktywacji mózgu.
„Przedstawione treści wyrażają poglądy realizatora projektu i nie muszą odzwierciedlać oficjalnego stanowiska Samorządu Województwa Wielkopolskiego”
Broszura_informacyjna_Sygnaly_ostrzegawcze_w_rozwoju_dziecka