Fundacja „Mały Piesek Zuzi” powstała w 2006 roku, z inicjatywy grupy osób, które postanowiły połączyć swoje zainteresowania zawodowe związane z pracą z Dziećmi,
z pasją do psów. Fundacja od początku przyciągała profesjonalistów, którzy pomagali zwiększać dostępność dogoterapii na terenie Poznania i okolic, jak również przyczyniali się do rozwoju Fundacji „Mały Piesek Zuzi” jako organizacji.
Od 2009 roku Fundacja wynajmuje od miasta Poznania lokal przy ul. Jarochowskiego 44, który własnymi środkami wyremontowała i wyposażyła, i który dziś służy jako ośrodek terapeutyczny, w którym każdego tygodnia odbywa się około 200 zajęć z Dziećmi.
Fundacja od początku swojego działania kładła nacisk na zwiększanie kwalifikacji zespołu
i dziś może poszczycić się współpracą ze specjalistami z wielu dziedzin, takich, jak fizjoterapia, pedagogika specjalna, psychologia czy neurologopedia.
Aby kontynuować swoje dzieło Fundacja „Mały Piesek Zuzi” korzysta z różnych źródeł finansowania. Dzięki zaangażowaniu fundraiserów udaje nam się zdobywać środki od sponsorów oraz grantodawców. W ciągu ostatnich lat zrealizowaliśmy 30 projektów, na łączną kwotę przekraczającą 600 tys. zł, finansowanych ze źródeł samorządowych i rządowych. Ponad to, posiadamy również ofertę odpłatnych zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, dostępnych dla wszystkich, z których dochód wspiera utrzymanie ośrodka.
Posiadamy statut Organizacji Pożytku Publicznego, dzięki czemu możecie Państwo wesprzeć nasze działania rozliczając się z fiskusem i podając nasz numer KRS w rubryce „1%”.
Od sierpnia 2014 roku Fundacją „Mały Piesek Zuzi” kieruje czwarty skład zarządu,
w osobach: Sandry Napierały, Katarzyny Mierzejewskiej i Angeliki Błaszkiewicz. Wszystkie te osoby zaczynały swoją przygodę z Fundacją jako wolontariuszki i dziś, po wielu latach zdobywania doświadczeń, tworzą zgrany zespół, dla którego nie ma rzeczy niemożliwych.
Wartości, którymi kierujemy się w Fundacji „Mały Piesek Zuzi” to tolerancja i otwartość na niepełnosprawność oraz dbałość o dobrostan psów.
STATUT FUNDACJI
Postanowienia ogólne
- 1
Fundacja Dogoterapeutyczna „Fundacja na rzecz wspomagania rehabilitacji i szerzenia wiedzy kynologicznej Mały Piesek Zuzi”, zwana dalej Fundacją, została ustanowiona aktem notarialnym z dnia 27.09.2006r. Repertorium A numer 8481/2006 i działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984r. o fundacjach (Dz. U. Nr 21, poz.97 z późniejszymi zmianami) oraz na podstawie niniejszego statutu.
- 2
Fundacja posiada osobowość prawną.
- 3
- Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.
- Czas trwania fundacji jest nieokreślony.
- Dochód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie realizacji zadań należących do sfery zadań publicznych lub celów statutowych Fundacji.
- 4
- Siedzibą Fundacji jest miasto Poznań.
- Fundacja działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej.
- Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
- Fundacja może posługiwać się nazwą skróconą: „Fundacja Mały Piesek Zuzi”.
- 5
Celem Fundacji jest prowadzenie działań o charakterze rehabilitacyjnym, terapeutycznym (w tym m.in. terapii kontaktowej z udziałem zwierząt), edukacyjnym i oświatowym, mających na celu propagowanie aktywności i pomocy osobom niepełnosprawnym oraz przewlekle chorym, przeciwdziałając ich wykluczeniu społecznemu. Ponadto Fundacja działa w celu ochrony zwierząt i propagowania działań o charakterze charytatywnym oraz podnoszenia świadomości ekologicznej, w tym w szczególności podnoszenie poziomu świadomości społecznej w dziedzinie kultury kynologicznej.
- 6
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- odpłatną i nieodpłatną terapię kontaktową z udziałem zwierząt mającą na celu pomoc osobom niepełnosprawnym i rehabilitację tych osób;
- organizowanie imprez kulturalnych i sportowych oraz konkursów i zabaw;
- odpłatne i nieodpłatne organizowanie szkolenia i hodowli psów oraz innych zwierząt;
- organizowanie szkoleń na tematy związane z działalnością fundacji;
- propagowanie i upowszechnianie wiedzy na temat zdrowego trybu życia;
- pielęgnacje zwierząt;
- stworzenie ośrodka terapeutycznego;
- zbieranie wiedzy naukowej na temat terapii z udziałem zwierząt i jej zastosowań w
rehabilitacji osób niepełnosprawnych; - propagowanie działalności Fundacji poprzez radio, telewizję, prasę, Internet;
- odpłatną i nieodpłatną współpracę z placówkami oświatowymi i wychowawczymi;
- zbiórkę i pozyskiwanie funduszy na cele statutowe, zgodnie z ustawą o finansach publicznych;
- współpracę z innymi fundacjami i stowarzyszeniami, instytucjami i firmami o podobnych celach działania;
- sprzedaż materiałów reklamowych promujących Fundację;
- zawieranie umów z producentami materiałów reklamowych promujących Fundację;
- organizowanie odpłatnych obozów dla dzieci pełnosprawnych;
- organizowanie odpłatnych szkoleń dla wolontariuszy;
- odpłatne i nieodpłatne organizowanie zawodów sportowych dla osób niepełnosprawnych i pełnosprawnych;
- odpłatną i nieodpłatną pracę z osobami niepełnosprawnymi;
- odpłatne i nieodpłatne prowadzenie i wspieranie działalności edukacyjnej, informacyjnej, internetowej, wydawniczej, promocyjnej i reklamowej;
- odpłatne i nieodpłatne organizowanie spotkań, warsztatów, konferencji, imprez kulturalno – edukacyjnych;
- wykup lub dzierżawę terenów celem założenia i prowadzenia ośrodków wypoczynkowo – terapeutycznych między innymi dla celów terapii z udziałem zwierząt;
- współpraca z organizacjami, instytucjami i osobami w kraju i za granicą, a także z władzami samorządowymi, rządowymi i służbami mundurowymi w zakresie wymienionym w celach działania Fundacji;
- stworzenie sieci klinik bezpłatnego leczenia zwierząt poszkodowanych w wypadkach drogowych;
- odpłatne i nieodpłatne szkolenie psów służących do terapii z udziałem zwierząt oraz psów przewodników;
- odpłatne i nieodpłatne prowadzenie działań terapeutycznych z udziałem zwierząt;
- odpłatne i nieodpłatne prowadzenie kampanii informacyjnych i szkoleniowych;
- prowadzenie kampanii na rzecz ochrony zwierząt i ich humanitarnego traktowania;
- odpłatne i nieodpłatne opiniowanie projektów dotyczących terapii z udziałem zwierząt;
- odpłatne i nieodpłatne prowadzenie działalności wydawniczej w szczególności w zakresie materiałów szkoleniowych, biuletynów i innych wydawnictw służących celom statutowym;
- uczestnictwo w odpłatnych i nieodpłatnych szkoleniach, warsztatach, seminariach, konferencjach podnoszących kwalifikacje wolontariuszy i pracowników Fundacji;
- odpłatną i nieodpłatną działalność wspomagającą edukację – działalność w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym stworzenie i prowadzenie niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz ośrodka wczesnego wspomagania rozwoju;
- odpłatną i nieodpłatną działalność fizjoterapeutyczną;
- odpłatną i nieodpłatną opiekę dzienną nad dziećmi;
- odpłatne i nieodpłatne badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych;
- odpłatne i nieodpłatne badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych.
Organy fundacji
- 7
Organami Fundacji są:
1. Rada Fundacji
2. Zarząd Fundacji
3. Komisja Rewizyjna.
- 8
Rada Fundacji
- Rada Fundacji jest kolegialnym organem składającym się z 2 – 5 członków.
- Radę fundacji powoła Fundator, który wniósł wkład założycielski.
- Powoływanie nowych członków, dokonywane jest przez Członków Rady Fundacji.
- Rada Fundacji zwoływana jest nie rzadziej niż raz do roku.
- Rada podejmuje decyzje w zakresie swoich kompetencji w formie uchwał:
- a) jednomyślnie- gdy członków jest dwóch
- b) zwykłą większością głosów- gdy liczba członków jest większa niż 2 osoby.
- Do kompetencji Rady Fundacji należą:
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji z zaznaczeniem ich funkcji,
- zatwierdzanie sprawozdań Zarządu z jego działalności,
- zmiany statutu, w tym zmiany celów statutowych,zmiany, dodania, wykreślenia przedmiotu działalności statutowej,
- powoływanie i odwoływanie członków Komisji Rewizyjnej i jej Przewodniczącego,
- uchwalanie regulaminu działania Zarządu Fundacji i Komisji Rewizyjnej,
- ustalanie kierunkowych wytycznych dla Zarządu co do sposobu rozdziału zgromadzonych środków – w oparciu o wnioski i opinie pozostałych organów,
- decyzje o połączeniu Fundacji z inną Fundacją,
- decyzje o likwidacji Fundacji i powołaniu likwidatorów.
- Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w wyniku:
- śmierci członka
- zrzeczenia się członkostwa na ręce pozostałych członków Rady Fundacji.
- 9
Zarząd Fundacji
- Organem Fundacji jest Zarząd.
- W skład zarządu wchodzi do 4 osób w osobach Prezesa, Wiceprezesa i Członków Zarządu powoływanych przez Radę Fundacji na okres 3 lat, przy czym kadencja pierwszego Zarządu upływa z dniem 31.12.2009r.
- Członkiem Zarządu nie może zostać osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
- Dopuszcza się możliwość, aby w uzasadnionych przypadkach Członek Zarządu wszedł w skład Rady Fundacji.
- Osoba powołana w skład Zarządu może być w każdej chwili odwołana przez Radę Fundacji.
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji upoważniony jest Prezes samodzielnie lub łącznie dwóch Członków Zarządu.
- Członkowie Zarządu mogą pozostawać z Fundacją w stosunku zatrudnienia.
- Zarząd zbiera się w miarę potrzeb jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Posiedzenia zarządu zwołuje i prowadzi Prezes Zarządu,
- Posiedzenie zarządu jest ważne jeżeli uczestniczą w nim co najmniej dwie osoby powołane w skład zarządu, a wszyscy jego członkowie zostali powiadomieni o terminie posiedzenia z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
- Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów.
- W razie równej liczby głosów decyduje głos Prezesa.
- Uchwały zarządu podpisuje Prezes Zarządu lub upoważniony przez niego Członek Zarządu.
- Do kompetencji Zarządu należą sprawy nie zastrzeżone w myśl przepisów i statutu dla innych organów Fundacji, a w szczególności:
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
- sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji w zakresie jej celów statutowych,
- prowadzenie list ofiarodawców,
- decydowanie o przeznaczeniu zgromadzonych środków,
- sporządzanie i przedkładanie Rady Fundacji rocznych sprawozdań z działalności Zarządu,
- sporządzanie sprawozdań o działalności Fundacji stosownie do art.12 ustawy o fundacjach,
- sporządzanie informacji o działalności Fundacji na każde żądanie Rady lub Komisji Rewizyjnej,
- ustalanie wielkości zatrudnienia, zasad wynagradzania oraz wielkości środków na wynagrodzenia i nagrody dla pracowników Fundacji.
- inne sprawy nie zastrzeżone dla innych organów Fundacji
- Zarząd może powołać Biuro Fundacji i jego Dyrektora.
- Do zadań Biura Fundacji należą:
- obsługa administracyjna Rady Fundacji, Komisji Rewizyjnej i Zarządu,
- bieżąca obsługa administracyjna związana z działalnością Fundacji.
- Biuro Fundacji i jego Dyrektor działają w oparciu o regulamin i pełnomocnictwa Zarządu Fundacji.
- Wynagrodzenie członków Zarządu Fundacji i pracowników Biura Fundacji jest wypłacane z wypracowanych środków bez naruszania zasobów finansowych przekazanych przez Fundatora.
- Członkostwo w zarządzie ustaje w wyniku:
a odwołania przez Radę Fundacji,
b śmierci członka,
c zrzeczenia się członkostwa na ręce Prezesa Zarządu lub w przypadku Prezesa- na ręce Rady Fundacji.
- 10
Komisja Rewizyjna
- Komisja Rewizyjna jest kolegialnym organem kontroli i nadzoru, odrębnym od Zarządu i nie podlegającym mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej i nadzoru.
- Komisję Rewizyjną powołuje się na czas nieokreślony.
- Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego i co najmniej 2 członków.
- Przewodniczący kieruje działalnością Komisji Rewizyjnej.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej:
- nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
- nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
- nie mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Komisji Rewizyjnej wynagrodzenia, mogą otrzymywać jednak zwrot uzasadnionych kosztów, nie wyższy jednak niż kwota najniższego wynagrodzenia określonego właściwymi przepisami prawa.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- wykonywanie kontroli i nadzoru nad działalnością Fundacji,
- propagowanie celów, dla których powstała Fundacja,
- Komisja Rewizyjna wyraża opinie w sprawach przedłożonych przez Zarząd.
- Komisja Rewizyjna ma prawo inicjować kierunki działań Fundacji
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje Przewodniczący, powiadamiając każdego Członka Rady na co najmniej na 14 dni przed datą posiedzenia.
- Szczegółowe zasady zwoływania posiedzeń oraz podział pracy w Komisji Rewizyjnej określa jej regulamin.
- Komisja Rewizyjna jest władna podejmować uchwały, jeżeli w posiedzeniu i głosowaniu bierze udział co najmniej 2/3 członków, w tym Przewodniczący.
- Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów.
- W przypadku równej liczby głosów, decyduje głos Przewodniczącego.
- Z posiedzeń Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokoły.
- Komisja Rewizyjna składa Radzie Fundacji coroczne sprawozdanie ze swojej działalności.
Majątek fundacji
- 11
Majątek Fundacji stanowi kapitał założycielski w kwocie 1.000,00 zł (słownie: jeden tysiąc złotych) oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w toku jej działania.
- 12
Dochodami Fundacji zwiększającymi jej majątek są także:
- a) darowizny, spadki, zapisy, subwencje i inne nieodpłatne przysporzenia,
- b) odsetki bankowe i przychody z majątku,
- c) dochody ze zbiórek i imprez publicznych,
- d) dochody ze sprzedaży materiałów reklamowych, z organizacji odpłatnych imprez i obozów,
- e) dochody z praw majątkowych.
- f) dochody z innych czynności – nie wymienionych powyżej, a służących. realizacji celów statutowych Fundacji
- 13
Przyjęcie przez Fundację darowizny lub spadku nie może powodować przejęcia przez Fundację długów przewyższających wartość darowizny lub spadku.
- 14
- Rokiem obrachunkowym Fundacji jest rok kalendarzowy z zastrzeżeniem pkt.2.
- Pierwszy rok obrachunkowy kończy się 31.12.2006r.~
- 15
- Fundacja ma prawo gromadzenia swoich funduszy w walucie polskiej oraz w walutach obcych na rachunkach bankowych i korzystania z nich zgodnie z prawem, jeżeli darowizna lub spadek na rzecz Fundacji nastąpiły w takiej walucie.
- Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów Fundacji lub pracowników oraz osobom z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwane dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji,
- zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
Właściwy minister
- 16
Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest Minister Edukacji Narodowej oraz Minister ds. zdrowia
Postanowienia końcowe
- 17
Fundacja może ustanawiać i nadawać własne honorowe tytuły i dyplomy honorowe oraz inne wyróżnienia osobom fizycznym i prawnym zasłużonym w realizacji jej celu.
- 18
Fundacja może być członkiem zagranicznych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania na warunkach określonych w ich statutach, jeżeli nie narusza to postanowień niniejszego statutu, przepisów prawa lub umów międzynarodowych.
- 19
Środki pozostałe po likwidacji Fundacji Rada Fundacji, likwidator lub likwidatorzy przeznaczają innej organizacji społecznej realizującej cele podobne do zawartych w niniejszym statucie.”